Lidi mají přirozenou tendenci přizpůsobovat se trendům, aby získali pocit sounáležitosti a sociálního přijetí. Prostě chceme někam patřit, a tak často ani nevíme jak a už si kupujeme něco, o co bysme tři roky zpátky ani nezavadili. A víš co? Je to úplně normální. Jde o potřebu “být součástí skupiny”, která je hluboce zakořeněná v lidský psychologii. Ale kdy to všechno začalo? Pojď to zjistit a mrknout, jaký trendy nám fakt dělají dobře a který jsou naopak peklo pro planetu a často i naše tělo.
Kdo na to měl, šel s dobou
Módní trendy nejsou žádná novinka. Odjakživa odrážely společnost, kulturu i ekonomiku. A kdo měl prachy, diktoval, co se nosí. Mrkni na tuhle stručnou časovou osa módy mezi šlechtou a vyšší třídou:
16. století
V době renesance se móda stala ukázkou společenského postavení. Čím honosnější látky a výšivky, tím líp. A korzety? Bez nich ani ránu.
17. století
Král Ludvík XIV. a jeho Versailles – to byl diktátor módy. Šlechta po celé Evropě se snažila držet krok s francouzským stylem.
18. století
Rokoko přineslo lehký látky, pastelový barvy a šílený účesy plný per, mašlí a cetek. Co na tom, že bylo nepohodlný sedět s obří parukou – hlavně že se vědělo, kdo je IN.
19. století
Biedermeier zklidnil módu, začalo se nosit praktičtější oblečení. Do hry vstoupily doplňky jako kabelky, klobouky a decentní šperky.
20. století
BOOM! Rychlý změny, Coco Chanel rozmetala korzety a zavedla pohodlnější módu, hipísáci na to navázali volností a 90ky završily minimalismem.
Co nám dalo 20. století?
Začala éra individualismu, svobody a experimentování. 30ky byly elegantní, 60ky rebelské, 80ky přehnaný, 90ky uvolněný. A co dál? Mrknem na to v bodech, ať tu nejsme do rána.
- Móda se globalizovala
Média, televize a internet udělaly z trendů lavinu.
- Fast fashion
Trendy se začaly měnit tak rychle, že výroba levného oblečení nabobtnala do šílených rozměrů. - Celebrity jako nová šlechta
Už ne králové a královny, ale Marilyn Monroe, Madonna nebo hip-hopová scéna začaly určovat, co je “cool”. - Ekologická krize
Ke konci století se ukázalo, že módní průmysl je fakt průšvih pro planetu. A tím vznikl dnešní protipohyb – slow fashion, udržitelnost, návrat k přírodním materiálům.
Dnešní trendy, který dělají radost zdraví
Ne všechno, co je trendy, je na prd. Některý módní vlny nám dokonce prospívaj! Hele na ně:
- Volné oblečení – Dýchá, neškrtí, nelepí se na tělo. Skvělý na letní vedra i na pohoda-den doma.
- Lněné oblečení – Len je naše láska to asi víš. Je prodyšnej, hypoalergenní a šetrnej k přírodě. Kdo ho jednou zkusí, už nechce jinak. A rozhodně nepatří jen na boho scénu.
- Barefoot obuv – Přirozenej pohyb nohy, silnější svaly, lepší držení těla. Ale pozor – musí se nosit správně, jinak může víc uškodit než pomoct. Takže vybírej poctivě, pokud se chystáš na svoje první barefooty.
- Přírodní kosmetika – Parabeny, silikony, ropné složky? Dík, nechci. Dneska letí oleje, bambucký máslo a bylinný extrakty. Pleť i vlasy děkují.
Trendy, který nám spíš škodí
Ne všechno, co frčí, je pro nás dobrý. Naopak, některý trendy jsou pořádná past.
Umělé materiály
Polyester, akryl, nylon… Co na tom, že se v tom člověk potí jak v igelitu? Hlavně že se to “nekrčí”, že jo? Jenže ty mikroplasty, co z toho lezou do vody při praní, už nevidíme.
Nakupování online
Co si budem, kolikrát si objednáme něco jen tak ze srandy a pak to vrátíme nebo rovnou vyhodíme? Fast fashion e-shopy to jen přiživují. Obří slevy, šílený výprodeje, nulová zodpovědnost. A co pak? Hromady textilního odpadu.
Tlak na neustálou obměnu šatníku
Každou sezónu nový kolekce, “must-have” kousky, rychlý trendy… Jenže tahle hra nikdy nekončí. A kdo ji hraje, brzo zjistí, že skříň přetéká věcma, který už ani nenosí.
Neustálý nový trendy v líčení
Každý rok jiný tvar obočí, jiný typ rtěnky, jiná textura make-upu. A výsledek? Kupujeme tuny kosmetiky, kterou pak vyhodíme. A ta končí kde? Ve vodě, v půdě, v oceánech.
Jak z toho ven?
Móda bude vždycky měnit pravidla hry. Ale jak moc jí dovolíme ovlivnit náš styl, to už je na nás. Autenticita totiž neznamená, že budeme nosit jen to, co bylo trendy před deseti lety. Znamená, že si z trendů vybereme to, co nám sedí nejen vizuálně, ale i hodnotově.